keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Kertolaskuja iPadeillä (2.lk)

Tänään laskimme hurjan määrän kertolaskuja 2. luokan oppilaiden kanssa. Kahden tunnin aikana ehdimme käyttää kuutta iPadin kertotauluohjelmaa. Ryhmässä oli 11 oppilasta mutta meillä oli käytössä vain 9 iPadiä, joten vuorottelimme niin, että kaksi paria pelasi yhdellä iPadillä ja muut pelasivat yksin ja sitten vaihdoimme. Yhtä peliä pelattiin siis keskimäärin n. 10-15 min. Ryhmä oli opetellut 2:n, 5:n ja 10:n kertotaulut, joten näitä pyrimme nyt harjoittelemaan.

Ensimmäisellä tunnilla aloitimme pelaamalla 10monkeys Multiplication peliä eli "apinapeliä". Se toimi oikein hyvin, koska siinä saattoi valita juuri sen kertotaulun mitä halusi harjoitella. Laskemalla riittävästi laskuja oikein sai vapautettua pikkuapinan. Pelissä jokaisen kertotaulun vankina on yksi apina. Oikea vastaus laskuun piti löytää poukkoilevien pallojen seasta. Joskus oikeita vastauksia oli kahdessa tai useammassakin pallossa.


Pareittain pelattava peli oli MathRacing eli "autopeli". Siinä iPad oli pöydällä kuin pelilauta ja pelaajat sen eri puolilla vastaamassa omiin kysymyksiinä. Kun laskuun löysi oikean vastuksen, oma auto nytkähti pienen matkan eteenpäin. Tässä ohjelmassa ei pystynyt valitsemaan tiettyä kertotaulua harjoiteltavaksi mutta "Easy" - taso toimi aika hyvin. Vaikka ohjelma kyseli aina välillä laskuja kuten 3 x 3, 3 x 4 tai 4 x 4, oppilaat selvisivät näistäkin muuttamalla laskut yhteenlaskuiksi ja päättelemällä vastauksen sitä kautta. Tämä toki vaati hieman opettajan apua.

Kolmantena pelinä pelasimme QuickMath:ia eli "juoksupeliä". Tässäkään pelissä ei voinut valita tiettyä kertotaulua harjoiteltavaksi mutta "Beginner" - taso tuntui toimivalta. Osalla oppilaista oli pieniä alkuvaikeuksia kirjoittaa numerot ohjelman toivomalla tavalla mutta sekin korjaantui pienellä harjoituksella. Peli tuntui sujuvan hyvin ja se oli armollinen hitaammillekin, eli siinä voi rauhassa miettiä vastausta eikä tikittävä kello, putoavat palikat tai muut elementit räjähtele silmille.

Välitunnin jälkeen jatkoimme Matikka Kunkku - pelin Junior version parissa. Tässä pelissä on monta osiota, joissa on tehtäviä matematiikan eri osa-alueista. Valitsimme kertotaulut ja peli lähti mukavasti liikkeelle kahden kertotaulusta ja palloista. Tämän jälkeen tarkasteltiin jo noppia sekä tomaatteja purkeissa. Peli tuntui hyvältä sen tarjoaman konkretian takia. Peli vaikeuttuu kaiken aikaa (koko ajan siirrytään ylemmälle tasolle), mikä on toisaalta hyvä, mutta joillakin oppilailla seinä tuli vastaan tunnin aikana, eli peli ehti muuttua jo liian vaikeaksi.

Parityöskentely toteutettiin Number Pieces - ohjelman avulla. Toinen parista keksi kertolaskutehtävän ja kirjoitti sen ohjelmaan. Toinen rakensi palikoista ko. tilanteen ja kirjoitti vastauksen ja sitten vaihdetiin. Vaikka kehoitin oppilaita käyttämään viiden ja kahden kertotaulua, osa ryhmistä villiintyi ja intoutui tekemään kertolaskuja joita he eivät olleet vielä harjoitelleet kuten 18 x 10 ja 6 x 7. Palikoiden avulla oppilaat pystyivät nämäkin tehtävät ratkaisemaan. Onneksi ohjelmassa on palikkat myös sadoille ja kymmenille.

Kertotaulun harjoittelua Number Pieces - ohjelmalla
Number Pieces - ohjelmassa eivät palat lopu heti kesken

Viimeisenä käytimme Visual M Table - ohjelmaa. Parit tutkivat kertotaulun periaatetta ohjelman keltaisten pallojen avulla. Toinen parista valitsi vuorollaan yhden valkoisen pallon kertotaulupohjasta, sitten hän tutki mitä kertolaskua tilanne vastasi ja lopuksi laski vastauksen. Koska vastaukset tulivat heti näkyviin ruudun oikeaan laitaan, peitimme ne pienellä palalla pahvia ja oikea vastaus tarkistettiin vasta lopuksi, kun se oli ensin itse laskettu.  


Visual M Table:lla tulee selkeästi esiin mm. kertolaskun vaihdannaisuus
Oppilaat laskivat innoissaan laskuja ja pelien vaihtaminen tiuhaan tahtiin esti kyllästymisen yhteen peliin. Pelaamisen aikana näytti siltä, että osa porukasta oppi siinä sivussa hieman kolmen ja neljänkin kertotauluja, vaikka tämä ei ollut alunperin tunnin tavoitteenakaan. Nämä olivat ensimmäiset alakoulun matematiikan tunnit joissa käytimme iPadejä. Tästä se lähtee!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti