lauantai 5. tammikuuta 2013

Kemian animaatioita iPadeillä (9 lk)

Kokeilimme 9-luokkalaisten kanssa animaatioiden tekemistä iPadin PuppetPals - ohjelmalla. Aihe oli hapettumis - pelkistymisreaktio, jossa jalomman metallin ioni vie epäjalommalta metalliatomilta ulkoelektronit. Ajan säästämiseksi tein itse valikoiman atomeja ja ioneja sekä pari elektronia PSTouch - ohjelmalla (PNG - tiedostoja) ja siirsin tiedostot iPadeihin DropBoxin kautta. Koska en ole vielä opetellut miten ZIP - paketit toimivat iPadissä, jouduin lataamaan kuvan kerrallaan DropBoxista ja tähän tuhraantui aikaa (kuvien lähettäminen sähköpostilla ei jostain syystä onnistunut).

Oppilaat valitsivat haluamansa aineet ja tekivät niistä animaation pareittain. Aluksi idea oli se, että samalla kun esim. elektronia siirretään, kerrotaan mitä tapahtuu ja ääniraita syntyy siinä samassa. Käytännössä totesimme kuitenkin, että kätevintä oli ensin liikutella elektroneja, ioneja ja atomeja PuppetPals - ohjelmassa ja luoda jälkikäteen ääniraita PinnacleStudiossa. Tämä siksi, että liikuttelu voitiin nyt tehdä luokassa eikä taustamelusta tarvinnut huolehtia. Lopullinen ääniraita käytiin äänittämässä varastossa, jonne muun luokan höpinät eivät kantautuneet. Pinnaclessa tehtiin myös alku- ja lopputekstit. Taustakuvan sai valokuvata luokasta tai valita PuppetPalsin valmiista taustoista. Kaikki parit saivat animaationsa valmiiksi, vaikka projektiin kuluikin yhteensä 3 oppituntia (yksi tunti meni sähköpostin ja DropBoxin kanssa taisteluun).

Rinnakkaisryhmän kanssa yritimme tehdä animaatiot hieman eri tavalla, eli valmiiden kuvien asemesta oppilaat tekivät liikuteltavat elementit paperista ja valokuvasivat ne. PuppetPals - ohjelmassa valokuvista leikattiin turhat reunat pois. Lopulta aika loppui kesken emmekä saaneet näitä animaatioita valmiiksi (kaksoistunti meni näihin "alkuvalmisteluihin").

Animaation tekeminen kemian tunnilla oli hyvää vaihtelua, ja tulipahan todistettua että PuppetPals - ohjelmaa voi käyttää myös "vakavampaankin" animointiin. Yllättävän korkea kynnys oppilailla kuitenkin oli oman puheen äänittämiseen (osa ei halunnut äänittää ääniraitaa vaan teki mieluummin selittävät tekstit). Toisaalta, kun animaation tekee niin asia täytyy todella ymmärtää, elektronit pitää saada liikkumaan oikein ja tapahtuman kulku pitää opetella niin hyvin, että sen pystyy selittämään animaation ääniraidalle takeltematta. Animaation tekeminen voisi siis tosiaankin olla ihan potentiaalinen tapa oppia kemiaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti