sunnuntai 6. toukokuuta 2012

Fyke - esitelmiä iPadillä (7lk, 8lk)

Teimme 7.luokan fysiikan tunnilla pienet Keynote - esitykset optisista laitteista. Oppilaat tekivät esitykset pareittain iPadillä, etsivät netistä tietoa ja kuvia ja esittivät tuotoksensa luokalle. Aiheita oli mm. kaukoputket, kiikarit, kamerat, mikroskoopit jne. Esitykset tehtiin Keynotella ja lähetettiin opettajalle sähköpostilla (PDF). Opettajan koneelta ne sitten aukaistiin ja esitettiin videotykin kautta. Työt tallennettiin myös Opitiin. Töiden tekemiseen käytettiin kaksi kaksoistuntia.

Samalla tavalla teimme esitykset myös 8.luokan kemian ryhmän kanssa. Aiheena vain oli ravintokemia ja pääasiallinen tiedonlähde oli oppikirja (vain kuvat ja lisätietoa haettiin netistä). Tätä työtä tehtiin kaksi tuntia.

8abc ryhmä ravintokemian kimpussa
Haasteet:
  • Koska iPadissä on kerrallaan näkyvillä vain yksi ohjelma kerrallaan (vie koko näytön), selaimen ja Keynoten välillä loikkiminen on hieman hankalaa. Oppilaat keksivät kuitenkin hyvän tavan käyttää toista iPadiä tiedon etsimiseen ja toista kirjoittamiseen. Nyt toinen parista etsi tietoa ja kertoi toiselle mitä Keynoteen pitäisi kirjoittaa. Kuvien hakeminen pitää tietysti tehdä samalla koneella kuin missä Keynotekin on (kuvan kopiointi netistä: pitkä painallus kuvan päällä ja "tallenna"). Kun tietoa etsitiin kirjasta, tätä ongelmaa ei tietenkään ollut.
Mitä jäi käteen:
  • Töiden tekeminen sujui molemmilta ryhmiltä leppoisasti ja ilman ongelmia. Ilmeisesti iPadien käyttö alkaa olla jo niin rutiinia, että mitään suurempaa haastetta ei enää ole?
  • Parityön tekemisessä oli havaittavissa myös uudenlaisia työnjakoja (yksi lukee ja hieroo, toinen kuuntelee ja kirjoittaa :-).
  • Oppilaat tekivät näppärästi jo animaatioitakin Keynoteen (en edes itse osaa niitä vielä tehdä...). Harmi että ne jäivät hyödyntämättä kun lopulliset työt lähetettiin PDF-muodossa... 
  • Oli ilo nähdä koko ryhmä lukemassa oppikirjaa ja keskustelemassa siitä!
  • Parien taso- ja nopeuserot eivät häiritse tällaisessa vapaammin rajatussa työssä niin paljon, koska töiden laatu ja laajuus joustavat luonnollisella tavalla (vs. kaikki tekevät samat tehtävät tai saman monisteen).
Parityötä iPadillä, uusi työnjako

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti