sunnuntai 1. huhtikuuta 2012

iPadien sisäänajo (osa 2: salkku)

Kun iPad - salkku toimitettiin meille, emme saaneet minkäänlaisia käyttöohjeita sen mukana. ILONAIT:in "salkkumiehet" kyllä neuvoivat minua 2h ja siinä ajassa käytiin läpi iPadin perustoiminnot sekä salkun lataus, synkkaus, backup, palautus ja sitten he olivat poissa...

                                iPad - salkku valmiina rullaamaan luokkaan.

Mitä enemmän pääsimme sisälle laitteen toimintaan, sitä enemmän meille syntyi kysymyksiä, joihin emme saaneet oikein mistään vastausta. Niinpä jouduimme ratkaisemaan muutaman asian ominpäin ennen kuin salkku saatiin kiertämään luokissa. Tässä tiivistelmä niistä ongelmista ja ratkaisuista, jotka olemme niihin kehittäneet:

1) Laite on henkilökohtaiseen käyttöön suunniteltu työväline, jossa ei ole kotihakemistoa tai käyttäjätilejä
  • Oppilaat joutuvat jättämään puolivalmiita töitään iPadiin, koska niitä ei usein ehditä tehdä yhdellä kertaa valmiiksi. Jotta työ löytyy seuraavalla kerralla, meillä on salkussa iPad-käyttäjälista, johon oppilas merkitsee oman nimensä sen iPadin numeron kohdalle, joka hänellä on käytössä (iPadeihin on etsattu juoksevat numerot). Listan perusteella löydettään myös mahdolliset toisten keskeneräisten töiden sotkijat, muiden työt sovitaan jätettäviksi rauhaan. Liimasimme salkkuun myös numerot säilytyskolojen kohdalle, että iPadit pysyvät järjestyksessä ja kukin löytää oikean iPadin nopeasti.
  • Oppilaille luodaan myös DropBox - tilit, joihin he voivat tallentaa iPadissä tehtyjä töitä (tämä on heidän "iPad-kotihakemistonsa"). Kaikille 7. luokan oppilaitte tilit luodaan ATK-tunnilla ja muille ryhmille tarvittaessa. DropBox - tilit luodaan Opit - sähköpostiosoitteen alle, näin unohtuneen salasanan palauttaminen toimii varmasti. iPadin DropBox - ohjelmassa itsessään on vain valokuvien sekä videoiden siirto-ominaisuus mutta onneksi monesta ohjelmasta voi tallentaa työnsä suoraan DropBoxiin (QuickOffice, Doc2HD etc).
  • Oppilaille neuvotaan iPadin siivoaminen (kuvien poistaminen, Safari - selaimen historian yms. tyhjentäminen, DropBox - yhteyden sulkeminen, tehtyjen tiedostojen poistaminen, ohjelmien sulkeminen jne.). Tämä tehdään, jotta laitteet eivät täyttyisi turhista tiedostoista eikä henk. koht. tietoja joutuisi vääriin käsiin (esim. Facebook - sivu tai nettisähköposti jää muuten helposti auki ja on seuraavan käyttäjän nähtävillä jne.)
               iPad - salkku ja käyttäjälista, huomaa kolojen kohdalla olevat iPadin numerot

2) Opit - sähköpostia ei voi käyttää iPadin sähköpostiohjelmassa
  • iPadissa monen ohjelman tärkein tai ainoa tapa siirtää tehty tiedosto eteenpäin on sähköposti. Opit - sähköpostia ei voi kuitenkaan käyttää tämän ohjelman kanssa, eikä oppilailla ole muutakaan sähköpostia käytössä. Sama pätee opettajien web-sähköpostiin. Tämän takia loimme 16 google - sähköpostitiliä, ja konfiguroimme jokaiseen iPadiin oman sähköpostitilin, joka on "aina auki". Sähköpostitiliä voi käytää tiedostojen lähettämiseen itselleen, kunhan muistaa tyhjentää lähetetyt kansion (ja tämän jälkeen vielä roskakorikansion). Sähköpostitilin salasanaa ei tarvitse tietää, se on tallennettu laitteen muistiin.
3) Miten hallita ohjelmien asentaminen, poistaminen, ostaminen jne.
  •  iPadien käytössä oleellista on ostaa sisältöä, ohjelmia, musiikkia, videoita, pelejä jne. Ohjelmien ostamista varten täytyy olla tili, ja tilillä rahaa. Avasimme koululle oman tilin, jonka alla kaikki koulun laitteet ovat. Tilille latasimme saldoa lahjakorttien muodossa.
  • Vaikka ilmaisia ohjelmiakin on paljon saatavilla, täytyy koulun laitteiden olla kaikkien keskenään samanlaisia, joten oppilaiden (ja opettajienkin) ohjelmien asennus- ja poisto-oikeuksia on rajoitettava. Onneksi laitteeseen saa Asetuksiin määriteltyä "Rajoitukset", joilla saadaan estettyä ohjelmien asentaminen ja poistaminen sekä sähköpostitilien lisääminen/poistaminen. Rajoitukset voi poistaa antamalla PIN - koodin, jonka tietävät vain salkun ohjelmien ostamisesta ja synkkaamisesta vastaavat opettajat.   
  • Käytännössä opettajat siis pyytävät salkkuvastaavia ostamaan ohjelmia ja sitten salkkuvastaavat huolehtivat siitä että ohjelmat myös synkaataan laitteisiin. Laitteiden täydellistä tyhjentämistä (Palautus) ei voida tehdä kovin usein, sillä laitteiden ohjelmien synkkaaminen nollatilanteesta kestää useita tunteja, jonka jälkeen laitteisiin on vielä lisättävä käsin sähköpostitilit sekä paritettava BT-näppäimistöt uudelleen... Nähtäväksi jää kuinka usein täyspuhdistus pitää tehdä.
4) iPadit ovat siististi salkussa mutta mihin laitetaan näppäimistöt, mikrofonit ja kuulokkeet?
  •  iPad - salkku sai kaverikseen itse askartelemamme iPad - kuuloke&mikrofonisalkun ja iPad - näppäimistösalkun. Lisäksi toinen laadukkaampi mikrofoni tuli valmiiksi omassa salkussaan. Nyt iPad - salkku kulkeen toisessa kädessä ja lisälaitteet toisessa (iPad - salkussa sekä iPad - kuuloke&mikrofonisalkussa on pyörät). Luojan lykky että koulussamme on hissi!!  
  • Käytön helpottamiseksi näppäimistöihin liimattiin tarrat, josta käy ilmi minkä numeroisen iPadin kanssa se on paritettu (BT). Näppäimistöjä täytyy ladata aina välillä mutta tällä hetkellä ne ladataan muutama kerrallaan (salkussa ei ole näille latauspaikkoja valmiina).
                                  iPad - kuuloke ja mikrofonisalkku (vanha matkalaukku)

              iPadin kuulokkeet ovat tavalliset "PC-kuulokkeet" (pikku plugi), mikrofoni on  iRigMic

iPad-näppäimistösalkku (vanha laitesalkku) ja mikrofonisalkku (tavallinen kondensaattorimikki ja XLR-pikkublugi-adapteri iPadille)

5) Milloin salkkua pitäisi ladata ja kenellä se on nyt käytössä?
  • Salkun varaamista varten avasimme yhden google - tilin, jonka kalenteria käytämme salkun varauskalenterina (salkkua käyttävillä opettajilla on kalenteriin salasana). Kalenterista on myös helppo seurata salkun laitteiden akkujen varaustilannetta ja n. 10 käyttötunnin jälkeen salkku laitetaan lataukseen (töpseli seinään ja 16 iPadiä latautuvat kerrallaan). Kalenteriin merkitään myös synkkasessiot, jolloin salkkua ei voi käyttää. Synkkaus, backup ja palautus tapahtuvat kaikki salkun mukana tulevan MacBookin iTunes-ohjelman avulla.
6) WLAN-haasteet
  • Aluksi käytimme WirelessTampere - webkirjautumista iPadien kanssa (=Safari - selaimen kautta syötetään käyttäjätunnus ja salasana). Oppilaiden oli todella hankala saada oikein käyttäjätunnusta ja salasanaa heille oudolla kosketusnäytöllä ja sisäänkirjautumisyrityksissä saattoi kestää jopa 45min. Onneksi saimme uudet ohjeet joilla laitteet saatiin pysymään koulun WLAN verkossa ilman sisäänkirjautumista (kirjautumistiedot tallennettiin laitteeseen) ja tämän jälkeen oppitunneilla päästiin heti itse asiaan eikä tarvinnut taistella WLAN - kirjautumisten kanssa. Ilman automaattista WLAN - verkkoon kirjautumista laitteiden hyöty "heti toimintavalmiina tietokoneena" häviää täysin. 
  • Koulussamme on tällä hetkellä yksi ainoa WLAN - tukiasema. Se ei kuitenkaan kanna kolmikerroksisen betoni- ja tiiliseinäisen rakennuksemme jokaiseen luokkaan. Joissakin luokissa on hyvä kuuluvuus, toisissa WLAN kuuluu ovensuussa ja joissakin luokissa se ei kuulu ollenkaan. iPad on mobiililaite, ja jos sen verkkoyhteydet tökkivät, niin sen käyttömahdollisuudet kapenevat huomattavasti. Olemme pyytäneet parempia WLAN - yhteyksiä ja nyt kolmen kuukauden odottelun jälkeen meille on viimein tilattu radiomittaus! Odotamme siis radiomittausta, sitten odotamme WLAN - tukiasemien asentajia ja ehkäpä syksyllä meillä olisi jo kattavampi verkko? 
  • Koulun WLAN estää Applen AirPrint ja AirPlay protokollien toiminnan. Tämän takia meillä ei ole mahdollisuutta tulostaa iPadeistä eikä ole myöskään mahdollista näyttää iPadin kuvaa ja ääntä langattomasti videoprojektorilla (AppleTV).
7) Tulostaminen iPadistä?
  • WLAN-rajoitusten takia tulostaminen iPadistä ei siis toistaiseksi ole mahdollista koulullamme. Opettajat on ohjeistettu siirtämään tulostettavat tiedostot DropBoxin kautta oppilasverkossa olevaan PC:hen ja tulostamaan tiedosto sitä kautta.
Yhteenvetona voidaan sanoa jo nyt, että iPad - salkku ei ole mikään valmis paketti ja sen käyttöön ottaminen ja siitä huolehtiminen (synkka, ohjeistus, koulutus jne) on ollut jo tähän mennessä melko työlästä :-). Toisaalta iPadit ovat osoittautuneet jo nyt aika käteviksi vekottimiksi, ja varmaankin tämän alkuhässäkän jälkeen työmääräkin tasoittuu...?

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti